Target List 2009 & 2010


Target Thumb

Kali ni aku buat target list plak untuk 2009 & 2010..Target list ni lebih kurang macam wish list gak tapi, wishlist x tentu lagi bleh dapat ke x..Yang ni kira macam mana pon aku kena try bagi dapat jugak..mission possible ar katakan..  😀

1.  Savings ASB – RM 150k

Start tahun ni aku baru je memulakan langkah aku masuk skim asb maybank ni..skim ni dengan bank2 lain pon ade gak macam cimb bank pon ade buat gak..tapi kadar pinjaman die aku x check plak..Kalau maybank, kadar pinjaman asas dia 5.55%.. Mesti korang biasa dengar skim2 camni kan?

Memula aku pk malas nak masuk skim ni. Tapi daripada duit gaji bulan2 aku x tau pegi mana, baik aku simpan dalam asb je.. walaupun konsep pinjam, simpan dan melabur ni agak menarik, tapi bila aku try calculate balik brapa banyak bank dapat makan hasil dari simpanan aku, agak mengejutkan jugak..kita untung, bank pon untung gak..Aku try test kira dividen asb dengan ambik terendah/ fix kan dividen asb stiap tahun sampai ar habis tempoh..kira assume 1 tahun dividen asb 8%..dividen asb ni kita x tau naik ke x?so amik angka terendah bagi nak sedapkan hati sendiri..aku amik pinjaman bank Rm 100k untuk masuk asb selama 25 tahun..skang ni aku baru umor 23 tahun..bila umor dah 48 baru bleh kluar semua duit dalam asb..bayaran tiap2 bulan kat bank rm 542..Setahun kena bayar rm 6, 504..dividen setahun dapat dari asb rm 8,000 (8%)..balanced bayar kat bank pakai dividen rm 1, 496..balanced asb tahun ni + tahun2 depan sampai 25 tahun = Rm 206, 815 (Umor 48 tahun)…Duit yang dah kena makan dengan bank Rm 6, 504 x 25 tahun = Rm 162, 600..perghh!! hampir 3/4 dividen yang aku dapat bagi kat bank..kira untung kat bank Rm 62, 600 ar bila dah tolak duit pinjam Rm 100k tu.. baik aku bukak bank pastu bagi orang pinjam duit masuk asb ni..tapi cara aku kira kat atas ni kiraan kasar bedasarkan apa yang aku paham, tu belum lagi kira bonus & perubahan dividen klu naik..

Aku rancang tahun 2010 nak tambah rm 100k lagi..bila umor aku 49 tahun da ade rm 413, 630..Orang kata kehidupan bermula semasa umor 40 tahun..masa sebelum umur 40 ar kena simpan duit & keje ibarat 1000 tahun nak hidup..bila umor dah start 40 baru ar nampak hasil & kejayaan..

kira simpan asb ni adalah langkah pertama aku nak ubah cara hidup akan datang, target ada simpanan rm 150k untuk tahun ni & tahun depan..max dividen limit asb bleh sampai rm200k je klau simpanan dah lebih rm200k, bukak sijil asb baru ar plak..huhu.. 😀

Nak dapat duit, kena ar labur duit, baru duit bleh branak pinak…

2. Saving  Bank Muamalat – Rm 5k

Yang ni plak personal punya saving..stakat ni x pernah lagi cecah 4 angka dalam bank..kalu cecah pon dalam beberapa saat je..pastu confem abes kat sopping complex..hihi..Pakar keewangan kata : orang yang mempunyai keewangan yang stabil mesti ada simpanan sekurang2 nya 7 bulan pendapatan..hm…dengar je statement tu, rasa cam x stabil je aku ni..haha..so target memula simpanan kena ada rm5k..tu ar time kecik2 dulu mak slalu suruh simpan duit,bila time raya mesti dapat duit banyak..tapi bila dah x dapat duit raya skang ni, rasa nyesal lak x simpan masa kecik2 dulu..

3. Saving Bank Islam – Rm10k

Tahun ni banyak betul kena saving duit..saving kali ni plak saving pkai akaun bersama..nak buat belanja kawin & memacam lagi..Saving ni dah setahun dah bukak..memula ingat kalau bukan saving ni cepat ar skit duit bleh kumpul sebab 2 orang menyimpan..skali sama gak..x penah cecah 4 angka pon selama setahun ni..start tahun ni, kad atm bank islam ni diharamkan..so xde ar bleh kuarkan duit dalam saving ni..guahahaha (gelak cam org jahat)..Setiap kali xde duit / emergency je terpaksa pakai saving bank islam ni, lepas ni klau ada emergency mamposs aku.. 😀

4. Siapkan Portfolio Diploma Teknologi Senibina

Time diploma dulu buat design rasa macam dah complete and perfect dah..tapi bila tengok balik design time diploma skang ni rasa cam nak buat balik la pulak..lagipon time tu buat pakai manual je..slalu jd bahan pameran kat bilik kreatif kolej dulu..pastu bila dah habis blaja ingat nak ambik tapi dah jadi buruk dah..tu ar time dah siap tu x nak ambik gamba..banyak presentation board & model dulu, semua tinggal je kat kolej..skang ni tengah buat baru balik pakai 3d..tu ar susah kalau pakai manual ni..nak kena menjaga betul2..Nasib baik ar start aku masuk semester 4 dah pakai printing punya presentation..Nak mintak keje memana je pakai design semester 4 ..Bajet sebelum sambung degree ni nak siapkan portfolio tu..tapi tinggal bape bulan je lagi ni..stakat ni sem 2, 3, 5 je yang x siap lagi..masa sem 5 tu aku start balik buat pakai manual..sumpah menyesal gila lepas tu sebab lambat siap sampai aku orang terakhir present kat semua lecturer masa semester 5 tu..orang lain present kat lecturer panel derang je, aku sorang je present kat depan semua lecturer panel ngan classmate aku..da start cuak da masa tu..tapi nasib baik dapat A..hihi.. 😀

5.  UTM SPACE (School of Professional And Continuing Education)

Bila portfolio dah siap baru ar lega hati nak sambung degree..Masuk tahun ni dah 2 tahun  aku keje dari TA sampai jadi 3d illustrator..Memula ingat nak sambung kat Limkokwing kat Cyberjaya..Oleh sebab x mengukur baju sendiri, akhirnya aku x jd masuk limkokwing..dah siap bayar & suma yang dia mintak dah, n tempat memang dah siap dah..tinggal nak datang daftar je..last2 mak aku soh ubah fikiran..bayangkan yuran setahun kat limkokwing boleh ambik sebijik keta baru..kalau 3 tahun blaja kat situ bleh dapat 3 keta/ 1 keta mewah..tu belum lagi kena pegi aust / uk last semester nanti..salah satu sebab yang buat aku nak pegi limkokwing ni sebab last semester nanti sambung dekat University Curtain kat Australia untuk dapat part 2..tempat still lagi ada kat sana sebab dah mintak tangguh setahun..

Lepas pk2 balik, nak sambung blaja kena ambik partime je yang bleh..ye ar bila dah start pinjam duit memacam ngan bank ni mesti kena ada duit bulan2 nak bayar..so last2 descision aku ambik space ni je ar jalan yang ada..program space ni yang aku dapat tahu dari member, ikut silibus fulltime cuma time kelas dia sabtu, ahad je..jumlah nak complete semua pon amik masa 5 tahun daripada fulltime yang ambik masa 4 tahun je..derang assume orang2 yang bekeja ni banyak commitment dengan keje dari blaja..so masa kena panjang skit ar..tapi member aku cakap sape yang dapat complete space dalam masa 5 tahun dikira hebat ar..standard mesti ambik masa 7 – 9 tahun nak habis blaja & beberapa kali repeat paper..Sijil utm space dengan utm fulltime sama je..mengikut kata member aku la..dia sekarang ni pon baru masuk 2nd year dalam space & siap repeat 1 paper..huhu..

6. Kursus Kawen

Time diploma dulu kolej ada buat kursus ni..cuma bayar rm20, pastu datang & isi kedatangan jumaat sabtu, dah dapat sijil kursus kawen..tapi masa tu aku tengah berfoya2 kat kl..huhu…tengah sopping sakan x hengat kat kl..mana ar aku tau masa tu ada kursus kawen kat kolej..dapat tau pon masa hari aku naik bas nak g kl dah..skang ni dah nak dekat2 nak rancang nak kawen ni rasa nyesal plak..kalu dulu buat kursus kawen kat kolej ada member..hihi..terpaksa ar amik skali lagi..nak buat camne..klu korang tau tempat nak buat kursu kawen yang murah bole ar bgtau aku..huhu.. 😀

7. Register SSM (Bukak Bisnes)

Dah start pk2 nak bukak bisnes nih..nak cari side income yang boleh buat lepas bayar loan bank & bil bulanan..Memula terpikir nak buat freelance 3d yang berdaftar, nanti orang percaya ar sket bila dah berdaftar ni..tapi aku sendiri  x sure macam mana nak start bukak bisnes ni..Diploma dulu ada subjek bisnes ni, tapi buat2 untuk cukup masuk xm je ar..habis xm, lupa semuanya..hampeh btoll..skang bila nak pakai balik ilmu tu dah x ingat macam mana dah..Sekarang ni tengah merangka camne nak carik clien dalam bisnes 3d ni..bisnes 3d ni bukan senang nak carik orang yang sanggup bayar..pastu nak dapat betul2 harga yang sedap mata memandang pon susah..skarang ni pon dah banyak firm2 arkitek dah ada pekeja 3d sendiri..developer plak x payah cari sebab arkitek dah bagi skali pekej design & 3d dah..stakat ni xde firm arkitek lagi yang bleh produce 3d animation..Aku rancang nak buat 3d animation ar plak..skali dapat bayaran memang masyuk..bleh cover 3 -4 bulan gaji..tapi nak buat animation bukan senang.. tools kena power dan banyak..skills plak kena hebat..sebab tu ar banyak firm arkitek x bleh buat lagi..nak bayar gaji pon belum tentu bleh apatah lagi nak beli equiptment dia..

8. Establish 3d Freelance

Mission nak establish bisnes ni ar rasanya paling susah aku nak buat..Contact aku x ramai tu yang masalah terbesar dalam diri aku..kalau cara paling cepat skali nak dapat projek ni dengan cara direct contact je ar..mintak projek ngan mana2 developer, arkitek & kawan2..hmm…tengah pikir macam mana plak klau cara indirect ke mereka ni..kalau stakat hantar flyers & email memang derang x layan punye..tapi cuba jugak ar walaupun peluang untuk berjaya hanya 1%…setiap peluang kena cuba..Apa yang penting skarang ni ialah pikir nama bisnes, buat flyers, buat portfolio, buat standard quotation harga, buat bisnes kad pastu try ar hantar..Ape lagi idea yang berkesan eh?

9.  Buat Loan Rumah

Loan ni adalah loan yang paling last aku ambik & terlibat dengan hutang2 bank..lepas ni loan ape pon aku x nak ambik dah..rumah skang ni makin lama makin mahal..harga besi naik x tentu..rate tanah pon makin melonjak2..kalau dibiarkan lama2 nanti makin x mampu nak beli rumah dah..Nak buat rumah idaman yang di design sendiri jangan cakap ar..bila ntah boleh buat selagi x da duit cash ni..so pikir2 beli rumah teres dulu kot..ataupon buat rumah yang kos sikit je..Nanti xde ar hidup merempat & asik bayar duit sewa je..Nanti time dah pencen bole ar rehat2 kat rumah tanam sayur ke bela arnab ke..huhu.. 😀

10. Khatam Quran

Yang ni paling memalukan skali nak tulis..tapi tulis jugak ar..kecik2 dulu slalu ponteng kelas mngaji..bila dah besar ni baru ar sedar pentingnya boleh baca kitab Tuhan ni..Klau budak2 dulu  xkhatam Quran sebelum akhil baligh memang malu kena mengata kat orang..tapi budak2 skarang ni, agak2nye muqaddam pon x tau ape..aku sengaja letak bawah2 skali nanti klu letak memula skali lagi ar malu.. Nanti dah ada anak, malu je klau anak mintak ajar baca Quran ni tapi bapak sendiri x reti kan?sebab tu ar ramai mak bapak sekarang x mampu nak ajar anak sendiri baca Quran..

Sebelum hilangnya quran kat dunia ni baik ar aku cepat2 khatam..heee.. 😀

Author: iskandaribrahim

Mohd Iskandar Ibrahim Architecture Visualizer. Kuala Lumpur, Malaysia lockheartlibra@gmail.com

One thought on “Target List 2009 & 2010”

Leave a comment